slå barn i rumpan eller inte?

Jag har idag haft en diskussion med en Australienare om att slå barn i rumpan när dom inte lyssnar.
Jag har funderat mycket över detta sen jag kom hit då de är väldigt vanligt att folk gör de och framförallt är de lagligt. Skulle de hända i Sverige kan ju föräldrarna mer eller mindre bli anmäld för de.
Vad tycker ni? Ska föräldrar få ta till ett slag i rumpan på barn när dom inte lyssnar eller inte?

Blir jag arg på min lille kille här ibland så kan jag säga tex att: Om du inte lyssnar så måste de bli en konsekvens av de så du lär dig. Och då brukar han svara: Will u give me a smack in the bum?

Jag är ju själv uppvuxen med att de är fel. Jag menar föräldrar lär sina barn att inte slå någon osv och då känns de helt fel för mig att dom skulle i sin tur slå sina barn. För då säger man ju en sak men gör motsatsen själv. Hur ska barnet då förstå vad som är rätt?
Men här tycker man att de är okej. Jag vet mycket väl att barn kan vara väldigt irriterande och man kan ibland bli så arg på dom så man inte vet vad man ska ta sig till men ändå, löser de några problem om man då slår till dom? Då har man ju som förälder verkligen förlorat kampen. Jag tycker att om en förälder har en bra uppfostran på sina barn så kan man prata sig igenom saker och ting eller "straffa" på annat sätt. Jag anser i alla fall att: Nej, det är inte rätt att slå barnen för att få dom att göra som man vill!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0