The home of Vegemite talking

Jag kom in på en tjejs blogg som är från USA. Hon befinner sig som au pair här i Sydney just nu också och hon hade skrivit upp en ordlista på sin blogg. Skilland mellan americanska och australiensiska. Jag kopierade ordlistan och tänkte visa er. De hon ville komma fram till i inlägget var i alla fall att de inte alltid är lätt att förstå Australienare för att hon har helt andra ord ibland. Och tänk då är hon ändå engelsktalande. För mig är ju numera "australiensiska" den rätta engelskan men för henne är de helt konstigt. Lite komiskt ändå, samma språk men ändå så olika. Hon avslutade inlägget med att hon önskar att hon kommer tillbaka till USA men en aus dialekt i alla fall. Och jag håller med henne, de är den bästa engelska dialekten:)
Första ordet i varje punkt är australiensiska

1.) Thongs = Flip Flops
2.) The Toilet = the bathroom
3.) Tea = (is used for everything!!) snack, dinner, or actual tea.
4.) Swim Coozie = Bathing Suit (jag skulle vilja säga att dom säger nog mer togs i min familj iaf)
5.) Barbie = Barbecue
6.) The Bush = The woods
7.) Rock Melon = Cantaloupe
8.) “A Bag” = Bookbag (the kids HATE when I call their school “bag” a bookbag)
9.) Tomato Sauce = Ketchup
10.) Hotel = a bar (this one has confused me soo much)
11.) Kindie = Kindergarten
12.) A Rashie = Swim Top
13.) Pardon = when we cant understand someone we typically say “huh” or “what” they say pardon
14.) Pissed/smashed = Drunk
15.) Spew = Throw up (had to learn this the hard way)
16.) Rubbish = Trash
17.) Sunnies = Sunglasses
18.) Uni = College
19.) Keen = I still cant figure this one out yet but many people say it.
20.) Chips = French fries
21.) Rubber= an Eraser
22.) Lift = Elevator
23.) Jumper = Jacket
24.) Grade 2 = 2nd Grade
25.) Chemist = Pharmacy
26.) A woozie = a mosquito bite
27.) avro = afternoon
28.) They also say “no worries” alot
De ordet som jag mest reagerade på att man säger här hela tiden (jag själv har börjat göra de också har jag märkt) är cheers - Som betyder skål. Men de sägs istället för thanks. Så tex. när man får tillbaka växel när man handlar mat så blir de ofta att man säger cheers istälelt för tack. Undra vad folk skulle tänka om mig om jag kom hem och sa skål på ica när jag handlar. Haha

Australien kan ju också kallas, The home of Vegemite. Vegemite är något som dom har på mackor och kex. De ser ut som nutella men smakar salt och bara konstigt. Luktar speciellt också. Mycket sällsynt att andra än aussie människorna gillar de.


Kommentarer
Postat av: Sandra - If it comes in pink

Kul lista:)

2012-06-02 @ 01:00:54
URL: http://if-it-comes-in-pink.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0